Etiketter

lørdag 1. september 2012

Herlig og sunn høstmat: Grønnkål

Jeg kommer fra Tyskland der grønnkål er tradisjonell høstmat. Hittil var det vanskelig å få kjøpt det og vi har enten importert bokser, fått tak i det gjennom en tysk gartner eller dyrket det selv. Det siste går faktisk veldig bra i Norge, siden grønnkål er robust og tåler frost. Derfor er det egentlig vanskelig å forstå hvorfor den først nå blir mer vanlig i butikkene - i hverfall på denne tiden av året.
I følge The New York Times er det omtrent det sunneste du kan spise, siden den inneholder rekordmange antioksidanter og er full av vitaminer.
Jeg laget en litt sunnere variant av oppskriften fra Dr Oetker-kokeboken*, tilpasset tilgangen på råvarer i Norge. Jeg sløyfer 30g svinefett, som hadde gjort mye for både konsistensen og smaken, men jeg kan ikke nyte det ved tanken på blodfett og kalorier. I gamle dager trengte man det for å komme seg gjennom vinteren, men vi klarer oss nok fint uten ;-) Kanskje du finner ut det samme om pølsene og bacon: Det er godt men ikke så sunt.

1,5 kg grønnkål vaskes og kokes i
saltvann i 1-2 minutter. Dette gjør at det blir lettere å kutte/hakke den.
2 løk grovhakkes og freses i litt olje. Den hakkete grønnkålen tilsettes sammen med
20g glutenfrie havregryn og
3 dl buljong og
200g baconterninger. Kok dette i 30 min og så legg
1 grov pølse per pers. ned i kålen og kok i 20 min til. Kok
poteter i saltvann. Smak til grønnkålen med
muskatnøtt,
pepper og
litt sukker/stevia.

Siden koketiden er lang, kan det lønne seg å lage mye. Denne retten blir faktisk bedre av å bli varmet opp igjen!

*Dr Oetker: Kochen und Backen.Ceres Verlag, Bielefeld 1984 (S. 206)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar